DIY: How to edit pictures in Picnik.

Hoe edit je online, gratis je foto's? Read more here!
_________________________________________________________________

K.

Als je denkt aan foto's bewerken, denk je aan Photoshop. En andersom. Dit programma is wereldwijd bekend en word zowel gebruikt door fotografen, kunstenaars als 'het gewone volk'.
Toch duurt het wel even voordat je eindelijk door hebt hoe het allemaal een beetje werkt. Want jezelf wegwijs maken in een programma met zo ontsettend veel opties en mogelijkheden...dat kost tijd.
Voor mensen die, net zoals ik, veel te ongeduldig zijn en tóch leuk je foto's wil bewerken, heb ik deze tutorial gemaakt:

Hoe bewerk je foto's in Picnik?

Op http://www.picnik.com/, kun je gratis online je foto's bewerken.
Je zult waarschijnlijk nu denken dat je foto er uit komt te zien zoals deze:


Maar...Picnik heeft meer mogelijkheden dan je denkt. In ieder geval genoeg voor de gemiddelde huis-tuin-en-keuken-blogger die ondanks gebrek aan geduld, toch wil dat de foto's er netjes en semi-proffesioneel uitzien.

Voor deze tutorial gebruik ik de volgende foto:


Wanneer je naar Picnik.com bent gegaan en je foto hebt geladen, zie je een hoop tabbladen waar je (als je dit nog niet eerder hebt gedaan) niks van snapt.

Deze balk dus! Ik ga eerst in het kort uitleggen wat alles zo'n beetje is.
1. Basic Edits.
Dit tabblad is heel erg handig! Hier kun je onder andere je foto lichter en donkerder maken, een minder mooi stuk uit de foto knippen of de gehele foto verkleinen of vergroten.
2. Featured.
In dit tabblad heb je allerlei stickers en filters, gebasseerd op thema. Een aantal thema's zijn bijvoorbeeld kerst, halloween of valentijnsdag. Best leuk, maar hier ga ik niet te veel aandacht aan besteden.
3. Effects.
Hier vind je vrijwel alle effecten (op featured effecten na) waarmee je je foto kunt bewerken. Zo kun je je foto een kleurenboost geven, een vintage touch aanbrengen of deze (gedeeltelijk) zwart-wit maken.
4. Text.
Dit spreekt wel voor zich: je kunt hier tekst toevoegen. Ik gebruik deze tool vaak om het logo of de link van mijn blog in een foto te zetten.
5. Stickers.
Allerlei plaatjes om je foto mee 'op te leuken'. Dit staat tussen aanhalingstekens omdat ik in de meeste gevallen de foto helemaal niet 'leuker' vind.
6. Touch-Up.
Hier heb je eigenlijk niets aan, omdat je voor de meeste dingen hier een Premium account nodig hebt.
Het enige wat ik handig vind is de rode-ogen tool, die je ergens onderaan in de toolbalk vind.
7. Frames.
Als je net zo'n lelijk fotolijstje om je plaatje wilt zoals die om foto hierboven, dan moet je hier wezen.
8.Advanced.
Dit is ook all premium, heb je verder dus niet zo veel aan.
9. Seasonal.
Dit hetzelfde als 'Featured' (ik snap ook niet waarom dat er twee keer is).

Om je foto simpel, maar leuk te bewerken laat ik wat dingen zien die ik zelf altijd gebruik om mijn foto's te bewerken.

Basic Edits.
Begin altijd met de 'Auto-Fix' button. Deze button doet óf niks met je foto, óf maakt deze een stuk beter. Een te lichte foto word wat donkerder gemaakt, een rode foto krijgt wat meer blauwe tinten en een onscherpe foto kan íets scherper worden. Het is dus altijd handig.
Wanneer je foto niet verandert betekent het dat je foto al aan de standaardwaarden van Picnik voldoet. Doen dus!

Ik weet zelf ook niet altijd wat ik doe, maar na een beetje te spelen met de 'Exposure' button en de 'Colors' button, krijg je vanzelf de smaak wel te pakken.  Met deze knoppen kun je het contrast van je foto aanpassen en eventueel de 'temperatuur'. Een foto die er heel erg rood uitziet (door een felle lamp bijvoorbeeld) kun je met de 'temperature' knop wat blauwer maken. Dat lijkt natuurlijker. Het verschilt natuurlijk per foto!
De 'Crop' button kun je eventueel gebruiken als je een stukje van de foto weg wilt hebben (zoals een niet-opgeruimde kamer).
Af te raden: De 'Sharpen' button. Wanneer je die gebruikt krijgt je foto heel lelijke, hoekige lijnen die er onnatuurlijk uit zien.

Ik heb met Exposure en Colors alles wat donkerder gemaakt, zodat mijn gezicht er meer uitknalt. Ook zie je zo de prullenbak die ook op de foto stond een stuk minder! Ook heb ik met Crop een gedeelte van de linkerkant weggehaald, zodat mijn gezicht nu centraler in de foto staat.


Effects.
Ik ben zelf helemaal gek op verschillende effecten, dus wil ik er ook een aantal laten zien.
Bij Effects zie je een heleboel verschillende effecten staan. Sommigen zijn premium, maar dat maakt helemaal niet uit: er is genoeg te doen en uit te vinden!

Vintage Black and White.
Met het 'Black and White' effect, het 'Infrared Film' effect en het 'Hola-ish' effect.

Smooth.
Met het 'Lomo-ish' effect.

Vintage.
Met 'CinemaScope' en '1960's'.

Abstract.
Met 'Gooify'. LOL.

Dus, maak je avond nog nuttig en ga aan de slag!

We are Dom, Lomp & Famous,
Who the FUCK are you?

5 opmerkingen:

  1. Ik gebruik ook altijd Picnik! Echt heel handig om foto's mooi mee te bewerken idd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handig, ik gebruik ook meestal picknick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ofcorse! I love your foto from ,,Sunday Inspo: A peace of hippie." <3

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een heerlijk duidelijk bericht, daar heb je nog eens wat aan!

    xoxo
    Eef en Lot

    ps: maybe you like our blog and follow us?

    BeantwoordenVerwijderen